Σάββατο, 03-07-2020
Δημοσιευμένη εδώ
Δημοσιογράφος η λογοτέχνις: Τζένη Κουκίδου
Η ΣΤΕΛΛΑ ΠΕΤΡΙΔΟΥ ΚΑΙ Ο ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ
Απόψε τη νύχτα μ’ ανάβεις φωτιές.
Ύψωσε στ’ όνειρο, φεγγάρι μου, κι έλα!
Γαλήνη να στρώσεις στο βλέμμα μου.
Ο νους μου να πάψει να ουρλιάζει.
Υπόγεια κυλούν στην ψυχή τόσα δάκρυα .
Στέρεψε πια κι η ευχή να ξανάρθεις.
Τώρα η μνήμη μου βουτά μες στ’ απύθμενο.
Ο πυρετός με τυλίγει και πάλι.
Στο προσκεφάλι μου εσύ. Χαλάλι!
Η Στέλλα Πετρίδου γράφει δημιουργικά, αποδεχόμενη την πρό(σ)ληση της στήλης Ακρότιτλο, δομώντας ένα νέο ποιητικό έργο για την ποιητική της συλλογή, Αύγουστος, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άλφα πι. Παρακάτω, δημιουργεί ένα κείμενο για τον ίδιο λόγο παρακινούμενη από το Πλοκόλεξο. Διαβάστε τι γράφει χρησιμοποιώντας τις λέξεις της στήλης και στη συνέχεια πώς απαντά για τη συλλογή της και την ποίηση εν τω συνόλω στις ερωτήσεις μου.
Τρελός ο έρωτας. Δε λογαριάζει μπόρες και καταιγίδες. Κι αν
η ευκαιρία του ν’ ανθίσει, μικρή φαντάζει, απλώνει στην αιωνιότητα τις ρίζες
του και προκαλεί. Η απουσία του βαφτίζεται αγανάκτηση, θυμός και εμμονή.
Αρρωστημένη ζητά εκδίκηση γιατί πονά. Λυσσά σαν σκύλος που του στέρησαν τον
φίλο. Κι ο ουρανός της σκοτεινιάζει, σαν εφιάλτης ζωντανός που περιπλέκεται.
Όμως στο βάθος μια ελπίδα, σα δέσμη φωτός, ακόμα της υπόσχεται.
-Από που εμπνέεστε όταν γράφετε; Πώς ξεκινάει το
ποιητικό ταξίδι της δημιουργίας;
Η ποίηση είναι κάτι που βγαίνει αυθόρμητα από μέσα μου. Είναι
ένα συναίσθημα που όταν ωριμάζει μέσα στην ψυχή μου, ψάχνει απεγνωσμένα τον
τρόπο για να βγει προς τα έξω, να ελευθερωθεί και να αποτυπωθεί στο χαρτί. Έτσι
ξεκινάει το ποιητικό ταξίδι της δημιουργίας. Δεν υπάρχουν συγκεκριμένα πράγματα
που μου προκαλούν έμπνευση. Η έμπνευση προκύπτει από το καθετί που θα μου
προκαλέσει εντύπωση τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή και που θα θελήσω να το
περιγράψω.
-Πώς ήρθε στη ζωή σας η ιαπωνική ποίηση και γιατί
επιλέξατε τη δομή των τάνκα;
Στις περισσότερες ποιητικές συλλογές που έχω μέχρι στιγμής
εκδώσει επέλεξα να γράψω έμμετρα και ομοιοκατάληκτα. Αυτό με οδήγησε στη σκέψη
να ασχοληθώ στα επόμενα βιβλία μου με συγκεκριμένες φόρμες πειθαρχημένης
ποίησης, όπως είναι στη συγκεκριμένη περίπτωση το βιβλίο αυτό. Ήδη έχω εκδώσει
μια ποιητική συλλογή χαϊκού με τίτλο «Ανυπόταχτες σκέψεις» από τις εκδόσεις
«άλφα πι» και ως δεύτερο αφιέρωμα στην ιαπωνική ποίηση ακολούθησε ο «Αύγουστος»
που είναι γραμμένος σύμφωνα με τη δομή των τάνκα. Η ιαπωνική ποίηση είναι
ιδιαίτερα αγαπητή στους ποιητές και στο αναγνωστικό κοινό και για το λόγο αυτό
θέλησα να ξεκινήσω τη σειρά των βιβλίων μου, που αφορούν την πειθαρχημένη
ποίηση, με αυτές τις φόρμες.
-Τελευταία, στη χώρα μας, παρατηρούμε μια αύξηση του
ενδιαφέροντος των δημιουργών/ποιητών προς τις ξένες φόρμες -τα χαϊκού έχουν την
τιμητική τους. Πώς τοποθετήστε εσείς πάνω σε αυτές τις τάσεις;
Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν πάρα πολλές ξένες φόρμες
ποίησης κι εγώ είμαι μία δημιουργός που έχω στραφεί σ’ αυτές προκειμένου να τις
ανακαλύψω και να εμπνευστώ από αυτές. Πέρα από τα χαϊκού, που, όπως ήδη ανέφερα,
είναι ιδιαίτερα αγαπητά και στους ποιητές, αλλά και στο αναγνωστικό κοινό, οι
υπόλοιπες φόρμες σπάνια αποτελούν αντικείμενο μελέτης και πρότυπο δημιουργίας.
Και αυτό το ανακάλυψα, όταν πρόσφατα θέλησα να ασχοληθώ με τη γαλλική ποίηση
και μετά λύπης μου διαπίστωσα πως ελάχιστα δείγματα απ’ αυτή έχουμε από έλληνες
δημιουργούς. Στην προσπάθειά μου να γράψω ποιήματα σε φόρμα ροντέλου και
τριολέτου κατέληξα στο συμπέρασμα πως ο λόγος που τα είδη αυτά της πειθαρχημένης
γαλλικής ποίησης δεν είναι καθόλου προσιτά, είναι γιατί δεσμεύουν το δημιουργό και περιορίζουν τη
σκέψη του. Επομένως το να γράψει κανείς πάνω σε μια πειθαρχημένη φόρμα ποίησης,
ξένη ή ελληνική, είναι ένα είδος πρόκλησης για εκείνον και δε θεωρώ πως στις
μέρες μας, πέραν από το ενδιαφέρον για τα χαϊκού, παρατηρείται συχνά ως
φαινόμενο. Σε αντίθεση φυσικά με την ολοένα και αυξανόμενη άνθιση της ελεύθερης
ποίησης.
-Αν έπρεπε να περιγράψετε τη συλλογή σας με μία λέξη, ποια
θα ήταν αυτή και γιατί;
Ερωτογραφία. Η συλλογή μιλά για έναν έρωτα που άνθισε το
καλοκαίρι και συγκεκριμένα τον Αύγουστο (γι’ αυτό και ο τίτλος), μαράθηκε το
φθινόπωρο, ξεράθηκε το χειμώνα και που ήρθε η άνοιξη, ως δώρο ζωής, για να του
φέρει την ελπίδα για μια δεύτερη ζωή.
-Ποιο είναι το σχόλιό σας για την σύγχρονη ποίηση;
Στέκεται επάξια απέναντι στα έργα των μεγάλων μας ποιητών.
Επεξήγηση, περίληψη και απόσπασμα της ποιητικής συλλογής Αύγουστος:
Μία πολύ παλιά μορφή ιαπωνικής ποίησης είναι τα τάνκα. Κάθε τάνκα
ολοκληρώνεται σε μόλις τριάντα ένα συλλαβές. Στην επίσημη μορφή τους
απαρτίζονται από πέντε στίχους των πέντε, επτά, πέντε, επτά κι επτά συλλαβών
αντίστοιχα.
Τα τάνκα είναι προγενέστερα των χαϊκού και μεταγενέστερα των γουάκα.
Όπως και τα χαϊκού, έτσι και τα τάνκα αποτυπώνουν σχεδόν επιγραμματικά το
περιεχόμενό της θεματολογίας τους.
Στην ποιητική συλλογή «Αύγουστος» της Στέλλας Πετρίδου η θεματολογία
των εκατό συνολικά τάνκα αφορά τον έρωτα που παρήλθε οριστικά αφήνοντας μια
πικρή γεύση στο παρόν και προκαλώντας ανάμεικτα συναισθήματα πόνου, νοσταλγίας,
μοναξιάς, αλλά και ελπίδας για μια πιθανή μελλοντική του αναθέρμανση.
"Δείξε σημάδι
μες στο σκοτάδι το φως
να σκορπίσουμε!
Τ’ όνειρο να γεννηθεί,
ζωή, ζωή να γίνει!"
Η Στέλλα Πετρίδου κατάγεται από το Σκουτάρο της Λέσβου, όπου κι έζησε
μέχρι την ενηλικίωσή της.
Είναι απόφοιτος της σχολής Φ.Π.Ψ. του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και της
σχολής Δ.Υ.Λ.Σ. Σήμερα είναι εν ενεργεία Αξιωματικός Λ.Σ. και μητέρα τριών
παιδιών.
Ασχολείται συστηματικά με την ποίηση, την οποία προσπαθεί να παντρέψει
αρμονικά με τη μελωδία δημιουργώντας όμορφα τραγούδια. Για το σκοπό αυτό κι
έχει συνεργαστεί με αξιόλογους μουσικούς έως τώρα, ενώ το αποτέλεσμα αυτής της
συνεργασίας το παρουσιάζει στα μουσικά άλμπουμ, τα οποία και συνοδεύει ως
ένθετα των ποιητικών συλλογών της.
Ποιήματά της συμπεριλαμβάνονται επίσης σε αρκετές ποιητικές ανθολογίες
(είκοσι έξι στον αριθμό έως σήμερα), σε έντυπα και ηλεκτρονικά λογοτεχνικά
περιοδικά, ενώ για το έργο της, μουσικό και ποιητικό, έχει κατά καιρούς
βραβευθεί και διακριθεί σε πανελλήνιους και παγκόσμιους λογοτεχνικούς
διαγωνισμούς (πάνω από πενήντα φορές). Τελευταία ασχολείται και με το
μυθιστόρημα.
Είναι τακτικό μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών και της Ένωσης
Λογοτεχνών Βορείου Ελλάδος.
Εργογραφία:
1. «Μίλα μου γι’ αγάπη», ποιητική συλλογή, εκδόσεις Άλφα πι, Χίος 2015
2. «Αποχωρισμός», ποιητική συλλογή και τραγούδι, εκδόσεις Άλφα πι,
Χίος 2016
3. «Προσφυγιά», ποιητική συλλογή και τραγούδι, εκδόσεις Άλφα πι, Χίος
2016
4. «Θάλασσα κι Ουρανός», ποιητική συλλογή και μουσικό άλμπουμ με δέκα
τραγούδια, εκδόσεις Άλφα πι, Χίος 2017
5. «Ο Καιρός», ποιητική συλλογή και μουσικό άλμπουμ με πέντε
τραγούδια, , εκδόσεις Άλφα πι, Χίος 2017
6. «Έρωτας είναι», ποιητική συλλογή και μουσικό άλμπουμ με δώδεκα
τραγούδια, , εκδόσεις Άλφα πι, Χίος 2018
7. «Ανυπόταχτες σκέψεις», ποιητική συλλογή, εκδόσεις Άλφα πι, Χίος
2019
8. «Η αγάπη μπορεί», μυθιστόρημα και τραγούδι, εκδόσεις Ελκυστής,
Θεσσαλονίκη 2019
9. «Αύγουστος», ποιητική συλλογή, εκδόσεις Άλφα πι, Χίος 2020
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου