Παρασκευή 29 Απριλίου 2022

Στέλλα Πετρίδου | Συνέντευξη τεσσαρακοστή πρώτη (Authoring Melodies)


Περιοδικό «authoring-melodies.gr»

Τρίτη, 25-01-2022
Δημοσιευμένη εδώ
Αρχισυντάκτης ο: Δημήτρης Μπονόβας

Είναι τόσο όμορφο κάθε φορά να βυθίζομαι στον κόσμο της Στέλλας. Έναν κόσμο γεμάτο ποίηση και μελωδία, στίχους και νότες. Έναν κόσμο φτιαγμένο και σχεδιασμένο από τη δική της πένα και πλημμυρισμένο από πολύ μελάνι, για να παίρνουν μορφή οι σκέψεις της. Σε αυτόν τον κόσμο θα ταξιδέψουμε και σήμερα μέσα από αυτή τη συνέντευξη, στην οποία θα μιλήσουμε για το καινούργιο της βιβλίο, την ποιητική συλλογή με τίτλο «Τριολέτα γένους θηλυκού» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «άλφα πι» και θα μάθουμε με ποιον τρόπο επέλεξε να μας ταξιδέψει για ακόμα μια φορά μέσα από τα ποιήματά της.

Πάμε λοιπόν να συνομιλήσουμε μαζί της!


1) Για ακόμα μια φορά χαίρομαι που συνομιλούμε, Στέλλα μου!! Ένα ακόμα βιβλίο λοιπόν, μία ποιητική συλλογή. Τι το καινούργιο έχεις να μας παρουσιάσεις αυτή τη φορά;

Σ.Π. : Αυτή τη φορά η ποιητική συλλογή που σας παρουσιάζω φέρει τον τίτλο «Τριολέτα γένους θηλυκού» και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Άλφα πι». Υπηρετεί μια ολιγόστιχη ρυθμομετρική φόρμα ποίησης, που γεννήθηκε και καλλιεργήθηκε στη Γαλλία τον 13ο αιώνα μ.Χ., ενώ άνθισε ακόμα περισσότερο τον 19ο αιώνα μ.Χ. Πρόκειται για το τριολέτο, όπως άλλωστε μαρτυρεί και ο τίτλος της συλλογής μου, το ποίημα δηλαδή, το οποίο ως κεντρικό του γνώρισμα έχει την τριπλή επανάληψη του πρώτου στίχου του, καθώς επαναλαμβάνεται τρεις φορές, και ως τέταρτος και ως έβδομος. Επίσης, ο δεύτερος στίχος του επαναλαμβάνεται και ως όγδοος.

Με τα 60 ποιήματα που απαρτίζουν τη νέα μου ποιητική συλλογή δίνω την ώθηση στον αναγνώστη να περιπλανηθεί στα κλασικά μονοπάτια της έμμετρης γαλλικής λυρικής ποίησης, με στόχο να έρθει σε μια πρώτη επαφή μαζί της και, γιατί όχι, να την αγαπήσει γνωρίζοντάς την ακόμα καλύτερα.

2) Γύρω από ποιον άξονα κινήθηκες κατά τη συγγραφή αυτού του έργου; Ποια ήταν τα στοιχεία που δημιούργησαν τη μαγιά για αυτό το βιβλίο;

Σ.Π. : Τα τριολέτα μας παρουσιάζονται με δύο συγκεκριμένους τύπους, πάνω στους οποίους οφείλει να κινηθεί ο δημιουργός τους, αν θέλει να υπηρετήσει τη συγκεκριμένη φόρμα με πειθαρχία, αυστηρότητα και ακρίβεια. Συγκεκριμένα, τα βρίσκουμε με τον πιο συχνό α β β α α β α β, αλλά και με τον πιο σπάνιο α β α α α β α β. Είναι φανερό πως το μέτρημα των συλλαβών αλλά και η ρίμα στους στίχους, επιβάλλονται κατά τη διάρκεια της συγγραφής ενός τριολέτου. Κι όσο κι αν φαίνεται εύκολη ως διαδικασία η δημιουργία του, καθώς έχουμε αρκετούς επαναλαμβανόμενους στίχους σε ένα ποίημα μόλις 8 στίχων, η προσπάθεια του δημιουργού να αποδώσει σ’ αυτό ένα πλήρες και συμπυκνωμένο νόημα είναι αρκετά κοπιώδης και δύσκολη.

Εγώ προσωπικά αυτό επεδίωξα εξ αρχής όταν θέλησα να καταπιαστώ με το τριολέτο και να αφιερώσω μια ολόκληρη συλλογή σ’ αυτό. Τα 60 τριολέτα μου δημιουργήθηκαν με στόχο να αναδείξουν την ομορφιά της φόρμας αυτής, να προβάλουν τη μουσικότητά της και να ταξιδέψουν ευχάριστα την ψυχή του αναγνώστη.

3) Πόσο εύκολη ή δύσκολη ήταν η διαδικασία από τη σύλληψη της αρχικής ιδέας μέχρι την έκδοση του βιβλίου; Υπήρξαν πιθανώς στιγμές που σε απογοήτευσαν; Σκέφτηκες να σταματήσεις;

Σ.Π. : Η ιδέα της συγγραφής ενός βιβλίου αφιερωμένου στα τριολέτα χρειάστηκε αρκετό χρόνο για να γίνει πράξη. Πέρα από το μέτρημα και την αυστηρή πειθαρχία κατά τη συγγραφή του, αρκετά κοπιαστική ήταν και η θεματολογική ομοιομορφία που όφειλε να έχει το περιεχόμενο των ποιημάτων που φιλοξενούνται σ’ αυτό. Παρόλ’ αυτά, η αγάπη μου για την παραδοσιακή ποίηση και η αφοσίωσή μου σ’ αυτή δε με άφησαν ούτε για μια στιγμή να νιώσω απογοήτευση, αδυναμία ή επιθυμία παραίτησης. Το πάθος ήταν ο πολύτιμος συνοδοιπόρος μου στο ταξίδι της συγγραφής, το μεράκι μου και φυσικά η εσωτερική ανάγκη να εκφραστώ μέσα από τη λυρική ποίηση.

4) «Τριολέτα γένους θηλυκού», λοιπόν. Γιατί μόνο θηλυκού; Υπάρχει κάποιο νόημα πίσω από τον τίτλο; Στοχεύει κάπου;

Σ.Π. : Τα τριολέτα μου, όπως μαρτυρεί και ο τίτλος του βιβλίου μου, είναι γένους θηλυκού. Τι σημαίνει αυτό; Οι τίτλοι και των 60 ποιημάτων που φιλοξενούνται σ’ αυτό είναι γένους θηλυκού. Πιο συγκεκριμένα, είναι ουσιαστικά που δηλώνουν άλλοτε ιδιότητα, άλλοτε ενέργεια και άλλοτε κατάσταση εκείνου που δρα, βιώνει ή υφίσταται κάτι. Ο ρόλος τους δεν είναι να αναλύσουν τη λέξη ως λέξη, αλλά να περιγράψουν τη σκέψη και το συναίσθημα που προκύπτει από το υπόβαθρο της λέξης αυτής, γεγονός το οποίο αντιλαμβάνεται ο αναγνώστης κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης του κάθε τριολέτου.

5) «Τι γυρεύεις ζωή στα συντρίμμια; / Σα λουλούδι π’ ανθίζεις σε μνήμα, / ξεγλιστράς απ’ του νου την ασχήμια.». Τα συντρίμμια του χθες τροφοδοτούν το σήμερα;

Σ.Π. : Φυσικά και το κάνουν. Όσο υπάρχει ελπίδα, πάντα κάτι επιμένει και ανθίζει. Ακόμα κι όταν όλα μοιάζουν νεκρά, στην πραγματικότητα δεν είναι.

6) «Μια χούφτα όνειρα στα όνειρά μου κάνω / κι ύστερα χάνομαι στα χνάρια τους να ζήσω. / Χαμογελώ τον ουρανό τους να λευκάνω.». Είναι τα όνειρα κινητήριος δύναμη;

Σ.Π. : Τα όνειρα είναι η ελπίδα του ανθρώπου που, ακόμα και στα δύσκολα, επιμένει να διατηρείται ζωντανή. Πιστεύω στην ελπίδα, όπως πιστεύω και στα όνειρα. Κι αυτό φαίνεται, εξάλλου, και στους ανωτέρω στίχους. Όσο πιο λευκά είναι τα όνειρα, τόσο πιο πολύ αναπνέει η αισιοδοξία, άρα και ο πόθος για ζωή. Εκεί στοχεύω ως δημιουργός. Να διοχετεύσω αυτή την αισιοδοξία στην ψυχή του αναγνώστη, που είναι και ο τελικός αποδέκτης του έργου μου.

7) Πώς αποφάσισες να ασχοληθείς για άλλη μια φορά με διαφορετικό είδος ποίησης; Τι είναι αυτό που σε τραβάει στο μονοπάτι του πειραματισμού;

Σ.Π. : Εδώ και αρκετό καιρό έχω αποφασίσει, ως λάτρης της έμμετρης ποίησης, να υπηρετήσω όσες πιο πολλές φόρμες παραδοσιακής – πειθαρχημένης ποίησης μπορώ, οι οποίες με το πέρασμα των αιώνων έχουν μείνει αδίκως στο περιθώριο. Ξεκίνησα, λοιπόν, αρχικά με τη συλλογή των χαϊκού μου («Ανυπόταχτες σκέψεις, 151 χαϊκού», εκδόσεις «άλφα πι») κι έπειτα συνέχισα με τη συλλογή των τάνκα («Αύγουστος, ποίηση σε μορφή τάνκα», εκδόσεις «άλφα πι») και τα δυο βιβλία αφιερωμένα στην ιαπωνική ποίηση. Στη συνέχεια στράφηκα προς τη γαλλική ποίηση κυκλοφορώντας τη συλλογή των ροντέλων μου («Ροντέλα 4 εποχών», εκδόσεις «άλφα πι») και πρόσφατα τη συλλογή των τριολέτων μου («Τριολέτα γένους θηλυκού», εκδόσεις «άλφα πι»). Δε θεωρώ ότι πειραματίζομαι με αυτές τις παραδοσιακές φόρμες ποίησης. Θα έλεγα ότι τις αγαπώ με πάθος και ότι με το να τις υπηρετήσω, στην ουσία αποδίδω γενικότερα ένα φόρο τιμής στην ποίηση που ανέδειξε τον πολιτισμό μας προσφέροντας αξιόλογα διαμάντια σ’ αυτόν, διαμάντια που, οπωσδήποτε, μας κάνουν υπερήφανους, όχι μόνο εμάς τους δημιουργούς αλλά και τους αναγνώστες που στην ουσία, όπως προ είπα, είναι και οι τελικοί αποδέκτες των έργων μας.

8) Υπάρχει κάποιο είδος από αυτά που έχεις ασχοληθεί, που να σε ενδιαφέρει περισσότερο; Κι αν ναι, για ποιο λόγο;

Σ.Π. : Δε θέλω να ξεχωρίσω καμία από τις ποιητικές φόρμες με τις οποίες μέχρι τώρα έχω ασχοληθεί κι αυτό γιατί δε μπορώ. Κάθε μία από αυτές έχει τη δική της ομορφιά και τη δική της σημαντική και ιστορική αξία. Αυτό που με ενδιαφέρει πρωτίστως είναι να ασχοληθώ με ακόμα περισσότερες φόρμες, οπότε και στο μέλλον αυτό σκοπεύω να κάνω και όχι να επαναλάβω κάποια φόρμα με την οποία έχω ήδη ασχοληθεί στο παρελθόν.

9) Συγγραφή και μουσική, οι δύο μεγάλες σου αγάπες. Αν σου έλεγα «ένα από τα δύο», ποιο θα διάλεγες;

Σ.Π. : Και τα δύο. Δε μπορώ να ξεχωρίσω, σε καμία περίπτωση, ούτε τη συγγραφή, ούτε τη μελωδία. Γι’ αυτό και δε σκέφτομαι ποτέ να αφήσω τη μία ή την άλλη μεγάλη μου αγάπη σε δεύτερη μοίρα. Πορεύομαι ταυτόχρονα και με τις δυο μαζί και για το λόγο αυτό νιώθω γεμάτη και ως άνθρωπος, αλλά και ως δημιουργός.

10) Θα ήθελες να μοιραστείς μαζί μας τα σχέδια σου για το άμεσο μέλλον; Υπάρχει κάτι που ετοιμάζεις αυτή τη περίοδο;

Σ.Π. : Πάντα κάτι ετοιμάζω, γιατί είμαι εκ φύσεως ένας άνθρωπος που δεν εφησυχάζει ποτέ. Ελπίζω, λοιπόν, και εύχομαι στο προσεχές μέλλον να καταφέρω να κυκλοφορήσω μια ακόμα νέα ποιητική μου συλλογή, σονέτα αυτή τη φορά, καθώς και ένα νέο μουσικό μου δίσκο με τραγούδια μου, που πρόκειται σύντομα να μπουν στο στούντιο και να ηχογραφηθούν.

Στέλλα, σε ευχαριστούμε πολύ για το χρόνο που μας διέθεσες και σου ευχόμαστε ολόψυχα κάθε επιτυχία στο έργο σου!!!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου