H σημερινή παρουσίαση αφορά τη νέα ποιητική συλλογή της Στέλλας Πετρίδου που κυκλοφόρησε πρόσφατα από
τις εκδόσεις «άλφα πι» με τίτλο «Έρωτας
είναι». Και αποτελείται από εξήντα
ποιήματα και δώδεκα τραγούδια, όλα αφιερωμένα στον έρωτα. Πρόκειται, επομένως,
για μια ποιητική συλλογή που προσεγγίζει το θέμα του έρωτα από διάφορες
οπτικές, όπως του έρωτα που μόλις γεννιέται, του έρωτα που κρατά παρά τις
αντιξοότητες, του έρωτα που δεν έχει ανταπόκριση, ακόμη και του προδομένου
έρωτα.
Ω ΓΛΥΚΕΙΑ ΜΟΡΦΗ ΣΕΛ.18
«Ω, γλυκιά μορφή, κρυφό και μερτικό μου,
Έντονο εξάλλου είναι το στοιχείο της προσμονής: ο
ερωτευμένος μοιάζει να περιμένει αιωνίως το πρόσωπο που αγαπά. Με μια πηγαία
αισιοδοξία και συνάμα βεβαιότητα ότι το αγαπημένο πρόσωπο θα έρθει τελικά, μια
αισιοδοξία που συγγενεύει με την ίδια τη φύση του ερωτικού συναισθήματος, ο
ερωτευμένος τάσσει τον εαυτό του σε μια αέναη προσμονή. Το πέρασμα του χρόνου
όμως δεν αναστέλλει ούτε στο ελάχιστο τα ερωτικά αισθήματα, αντιθέτως τα
επιτείνει. Η αναμονή επιπλέον εξιδανικεύει
τον έρωτα, το προσφιλές πρόσωπο στέκεται ανώτερο όλων, είναι ο ένας και
μοναδικός θνητός που ξεπερνά την ίδια τη θνητή φύση του, με δύναμη που μόνο τα
φυσικά στοιχεία έχουν. Ο έρωτας με τη μη ολοκληρωσή του καθίσταται αιώνιος και
άφθαρτος, αποκτά διάρκεια, αλλά
ταυτόχρονα και ένταση. Ο ερωτευμένος δηλώνει πως θα περιμένει, ακόμη και
μια ολόκληρη ζωή, αν χρειαστεί. Διαβάζω απόσπασμα από το ποίημα:
ΘΑ ΣΕ ΠΡΟΣΜΕΝΩ ΣΕΛ.27
«Κι αν με λαχτάρα τη μορφή σου περιμένω
ζεστό μου δάκρυ,μια ζωή θα σε προσμένω»
Απ’ την άλλη ως σκηνικό του έρωτα επιλέγεται στη συλλογή της
Στέλλας Πετρίδου συνήθως η φύση και όχι ένα κλειστό δωμάτιο για παράδειγμα όπου
μελαγχολεί ο ερωτευμένος λόγω της απουσίας του αγαπημένου προσώπου. Η φύση με
την αυθεντικότητά της καθίσταται το ταιριαστό
σκηνικό του έρωτα, ενός αυθεντικού συναισθήματος, μιας φυσικής ένωσης σωμάτων
και ψυχών. Η φύση άλλωστε είναι αυτή ακριβώς που ενεργοποιεί τη σκέψη του
ερωτευμένου, που του δίνει αισιοδοξία, χαρά και γαλήνη, δύναμη να περιμένει τον
ερχομό του προσφιλούς προσώπου. Πολλές
φορές εξάλλου μοιάζει να συμπάσχει με
τον ερωτευμένο, να σκύβει πάνω του παρηγορητικά, να καθρεφτίζει τα ενδόμυχα
συναισθήματα που βιώνει. Διαβάζω απόσπασμα από:
ΑΝΟΙΞΗ ΣΕΛ.39
«Ένα χαμόγελο σου στέλνω την αυγή
Πολύ σημαντική είναι επίσης η παρουσία της θάλασσας και
γενικά του υγρού στοιχείου στην ποίηση της Στέλλας Πετρίδου. Είναι βέβαια
αναμενόμενο για μια ποιήτρια που γεννήθηκε και ζει σε νησί, οι εικόνες και τα
βιώματά της να περιστρέφονται γύρω από τη θάλασσα του Αιγαίου. Η θάλασσα, το
υγρό στοιχείο, κυριαρχεί στη ζωή του ερωτευμένου, η ψυχή του μοιάζει με
θάλασσα, άλλοτε γαλήνια και άλλοτε φουρτουνιασμένη, ρευστή και δροσερή,
στέκεται πάντα εκεί, αιώνια και απαράλλαχτη.
Και άλλα άψυχα κάνουν έντονη την παρουσία τους στην ποίηση της Στέλλας
Πετρίδου. Όπως η νύχτα με τη σελήνη της
και τον αισθησιασμό της, η νύχτα των εραστών, αλλά και η νύχτα του μελαγχολικού
ερωτευμένου που βασανίζεται μακριά από το ταίρι του. Διαβάζω απόσπασμα από:
Η ΚΟΡΗ ΤΟΥ ΓΥΑΛΟΥ ΣΕΛ.34
«Νύχτα ασημένια άπλωνε παντού
Τα ποιήματα της συλλογής στο μεγαλύτερο ποσοστό τους έχουν
ομοιοκαταληξία και χαρακτηρίζονται από έντονο λυρισμό. Αυτό που μου έκανε
εντύπωση είναι πως αλλάζει το πρόσωπο που απευθύνει τα ερωτικά λόγια: άλλοτε
είναι γυναίκα που απευθύνεται σε άνδρα και άλλοτε άνδρας που απευθύνει ερωτικά
λόγια σε γυναίκα. Ίσως το δεύτερο να αποτελεί μια γυναικεία φαντασίωση, καθώς οι
στίχοι αυτοί είναι τα λόγια που θέλει να ακούσει μια γυναίκα από τον εραστή
της. Διαβάζω απόσπασμα από:
ΤΗ ΝΥΧΤΑ ΘΑ ‘ΡΘΩ ΝΑ ΣΕ ΒΡΩ
ΣΕΛ.31
«Τη νύχτα θα’ ρθω πειρατής
Μαίρη Μαργαρίτη
Υποψήφια Διδάκτορας Πανεπιστημίου Αιγαίου
Συγγραφέας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου