Τρίτη 16 Μαρτίου 2021

Στέλλα Πετρίδου | εικοστή έκτη συνέντευξη (authoring-Melodies)


Ηλεκτρονικό περιοδικό «Authoring-Melodies»
Παρασκευή, 14-01-2021
Δημοσιευμένη εδώ
Δημοσιογράφος η ομότεχνη: Βάσω Κανιώτη

“Ερωτευτείτε, Γιατί Έτσι Μόνο Δίνετε Νόημα Στη Ζωή Σας!”. Αυτή είναι μια από τις πιο χαρακτηριστικές φράσεις που χρησιμοποιεί η σημερινή μας καλεσμένη, διότι ο ερωτισμός και ο ρομαντισμός που κατοικεί μέσα της βρίσκει αποκούμπι στο χαρτί σε κάθε ευκαιρία. Με μια πληθώρα αξιόλογων έργων, ποιητικών συλλογών, μουσικών δίσκων και ενός μυθιστορήματος, έρχεται ξανά να μας παρουσιάσει την καινούρια της ποιητική συλλογή, που τη συντροφεύει με ένα μουσικό cd. Ο λόγος γίνεται για την ποιήτρια και στιχουργό Στέλλα Πετρίδου, η οποία σήμερα θα μας πάρει απ' το χέρι και θα μας ξεναγήσει στον δικό της καλλιτεχνικό κόσμο.

Στέλλα, καλώς βρεθήκαμε.

1) Η ποίηση για σένα, καθώς και η στιχουργική, τα τελευταία χρόνια παίζουν έναν σπουδαίο ρόλο στη ζωή σου. Για ποιους λόγους, λοιπόν, έχεις αφιερωθεί σ' αυτή την τέχνη;

Σ.Π.: Θα έλεγα ότι οι τέχνες γενικότερα παίζουν σημαντικό ρόλο για μένα και όχι τα τελευταία μόνο χρόνια. Ανέκαθεν με θυμάμαι να καταπιάνομαι με κάτι δημιουργικό είτε αυτό ήταν πλεκτική, είτε ζωγραφική, είτε ξυλογλυπτική, είτε μουσική, είτε συγγραφή, είτε κάτι άλλο. Τα τελευταία χρόνια, φυσικά, όλη αυτή η ανησυχία εκδηλώθηκε έντονα προς τα έξω, λόγω του ότι πήρα την απόφαση να δημοσιεύσω μεγάλο μέρος από το έργο μου. Θεώρησα ότι ήρθε το πλήρωμα του χρόνου να κάνω αυτό το βήμα και σ’ αυτό με βοήθησαν σημαντικά και οι κατάλληλοι άνθρωποι που βρέθηκαν δίπλα μου τη δεδομένη περίοδο, αλλά και οι συνθήκες της περιόδου αυτής που ήταν πολύ ευνοϊκές.

2) Τι είναι η ποίηση προσωπικά για σένα και τι ρόλο παίζει στη σημερινή εποχή; Έχει να μας προσφέρει κάτι ή είναι απλά μία ανάγκη του γράφοντος;

Σ.Π.: Με την ποίηση δε σώζει ο δημιουργός τον κόσμο. Κανείς δε μπορεί άλλωστε να το κάνει αυτό με λόγια, παρά μόνο με πράξεις. Ωστόσο, μπορεί με τις λέξεις του να προβληματίσει, να καυτηριάσει, να στοχοποιήσει, να συμβουλεύσει, να εξοργίσει, να ανατρέψει, να ωθήσει, να ενθαρρύνει τον αναγνώστη, ώστε έπειτα να επέλθει η δράση. Προσφέρει, επομένως, σημαντική βοήθεια στην διαμόρφωση συνειδήσεων και δεν είναι απλά ένα προϊόν ψυχαγωγίας ή μια απλή ανάγκη του γράφοντος. Καλύτερα θα λέγαμε ότι η ποίηση είναι το όπλο για να μπορέσει να πει κανείς αυτό που θέλει και να καταφέρει αυτό που θέλει με τη δύναμη των λέξεων.

3) Τα περισσότερα ποιήματά σου γνωρίζω ότι είναι εμπνευσμένα από διάφορες συγκυρίες της ζωής σου και της καθημερινότητάς σου. Τι μπορεί, λοιπόν, να αποτελέσει έμπνευση για σένα; Έχεις γόνιμες ώρες δημιουργίας;

Σ.Π.: Πράγματι, η καθημερινότητά μου και τα βιώματά μου επιδρούν καθοριστικά στον τρόπο σκέψης και στον τρόπο έκφρασής μου. Εύλογο είναι πως και η θεματική μου είναι επηρεασμένη από γεγονότα που με στιγμάτισαν είτε αρνητικά είτε θετικά. Έγραψα για την αγάπη, γιατί τη βίωσα ως το πιο όμορφο συναίσθημα, το πιο αληθινό, το πιο υπέροχο. Έγραψα για τον έρωτα, γιατί το βέλος του βρέθηκε πολλές φορές να στοχεύει στην καρδιά μου δημιουργώντας μου μεγάλη συναισθηματική αναστάτωση. Έγραψα για την προσφυγιά, γιατί την αντιμετώπισα κι εγώ προσωπικά ως εσωτερική μετανάστρια, λόγω σπουδών και λόγω δουλειάς, αλλά και ως λιμενικός και κάτοικος ακριτικής περιοχής, ερχόμενη καθημερινά αντιμέτωπη με την τραγική της όψη για χρόνια ολόκληρα. Έγραψα για τη ζωή των ναυτικών και για τον αποχωρισμό τους από τα συγγενικά τους πρόσωπα, γιατί έζησα την αγωνία τους, τον αγώνα τους, την πίκρα και τη στενοχώρια τους και εξακολουθώ και τα ζω όλα αυτά εργαζόμενη εδώ και χρόνια σε Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, στις οποίες σπουδάζουν νέοι που ονειρεύονται το μέλλον τους στη θάλασσα και γεύονται για πρώτη φορά το επάγγελμα του ναυτικού ως εμπειρία. Έγραψα για την κατάρρευση των αξιών, γιατί βίωσα κι εγώ προσωπικά την αδικία, την ανισότητα και την εκμετάλλευση, αλλά και την απανθρωπιά των λίγων που επιδιώκουν να βλάψουν και να καταπατήσουν τους πολλούς για χάρη των υλικών αγαθών και της κερδοσκοπίας. Έγραψα για τις ανυπόταχτες σκέψεις μου, γιατί ένιωσα να πνίγομαι από τη σιωπή που εγκλώβιζε τις λέξεις να ζωγραφίσουν τα αμέτρητα συναισθήματά μου. Και τέλος, έγραψα για τη μοναξιά, γιατί, ως άνθρωπος με τρομερές ανησυχίες, τη βίωσα και εξακολουθώ και τη βιώνω στο έπακρον. Καταλαβαίνεις, λοιπόν, πως η ποίησή μου έχει να κάνει με τον εσωτερικό μου κόσμο. Αδυνατώ να γράψω για κάτι που δε με έχει αγγίξει ως άνθρωπο και που δε με αφορά. Η ποίηση είναι ξεγύμνωση της ψυχής του γράφοντος και για το λόγο αυτό οφείλει να την υπηρετεί πιστά, προκειμένου να εξασφαλίζει την αλήθεια της. Συγκεκριμένες ώρες γραφής για μένα δεν υπάρχουν. Αστραπιαία και εντελώς άξαφνα έρχονται οι σκέψεις και με κατακλύζουν κι αυτό που έχω να κάνω έπειτα εγώ ως δημιουργός είναι να τις καταγράψω τη δεδομένη στιγμή στο χαρτί, διαφορετικά χάνονται.

4) Πέραν της ποιήσεως και της συγγραφής, ενεργό ρόλο στη ζωή σου παίζει και η μουσική. Κι εσύ σαν στιχουργός αλλά και σαν μουσικοσυνθέτης σε κάποια τραγούδια, έχεις καταφέρει να δημιουργήσεις αξιόλογα κομμάτια. Θα ήθελα να μας πεις λίγα λόγια γι' αυτά, και επίσης εάν πιστεύεις ότι η ποίηση και η μουσική είναι δύο αλληλεξαρτώμενες τέχνες.

Σ.Π.: Αγαπώ τη μουσική, όπως ακριβώς αγαπώ και την ποίηση. Δίνω μεγαλύτερη βαρύτητα στον στίχο, καθώς πιστεύω ότι η ψυχή χρειάζεται πρωτίστως τις λέξεις για να εξωτερικεύσει τις ανάγκες της κι έπειτα για να γαληνέψει. Η μουσική έρχεται ως φυσική απόρροια μιας στιγμής που επιθυμεί να επαναληφθεί τραγουδιστά για να εισχωρήσει αποτελεσματικότερα στην ψυχή κι άλλων ανθρώπων. Ο συνδυασμός ποίησης και μουσικής είναι, φυσικά, μοναδικός. Μαγεύει νου και ψυχή, καθηλώνει το σώμα και παρασύρει το πνεύμα σε μονοπάτια ονείρου. Αυτά τα μονοπάτια επιθυμώ να διαβώ κι εγώ επιχειρώντας να συνδυάσω τις δυο μου αγάπες. Με υπευθυνότητα και σεβασμό σε αυτό που κάνω, δίνω τον καλύτερό μου εαυτό και στο στίχο, αλλά και στη μουσική. Απαιτώ το τελικό αποτέλεσμα να ικανοποιεί αρχικά εμένα ως δημιουργό κι όταν αυτό επιτευχθεί, τότε και μόνο τότε επιτρέπω στον εαυτό μου να το προβάλει προς τα έξω. Τώρα, σε αυτό που με ρωτάς, αν είναι αλληλεξαρτώμενες τέχνες, θα σου πω όχι. Μπορεί η μια να επιβιώσει χωρίς την άλλη. Άλλωστε, παρατηρούμε να συμβαίνει συχνά αυτό. Όταν, όμως, επέρχεται η ένωσή τους σε ανύποπτη στιγμή, τότε η αύρα τους φτερουγίζει και το αποτέλεσμα για όλους εμάς που τη γευόμαστε είναι μοναδικό.

5) Θα ήθελα να κάνεις μια σύντομη ανασκόπηση στο συγγραφικό σου έργο και να μας συστήσεις τις δημιουργίες σου.

Σ.Π.: Είμαι ένας άνθρωπος που επιθυμώ να εξωτερικεύω τα συναισθήματα και τις ανησυχίες μου χρησιμοποιώντας τους στίχους. Για το λόγο αυτό μετράω έως τώρα εννέα ποιητικές συλλογές, εκ των οποίων οι έξι είναι και μουσικές.

Η πρώτη μου ποιητική συλλογή έχει τον τίτλο «Μίλα μου γι’ αγάπη» που κυκλοφόρησε το Σεπτέμβρη του 2015 από τις εκδόσεις «άλφα πι» και, όπως μαρτυρεί και ο τίτλος της, η θεματική της έχει να κάνει με το συναίσθημα της αγάπης και με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Η δεύτερή μου ποιητική συλλογή έχει τον τίτλο «Αποχωρισμός» και κυκλοφόρησε το Μάρτιο του 2016 από τις εκδόσεις «άλφα πι». Συνοδεύεται με μουσικό άλμπουμ που περιλαμβάνει το ομώνυμο τραγούδι της συλλογής και είναι αφιερωμένη στη ναυτομάνα Αιγνούσα, αυτή την ηρωίδα μάνα, που ξεπροβοδεί το παιδί της την ώρα που εκείνο φεύγει με το πλοίο για τη μεγάλη περιπέτεια της ζωής.

Η τρίτη μου ποιητική συλλογή έχει τον τίτλο «Προσφυγιά» και κυκλοφόρησε τον Ιούλιο του 2016 από τις εκδόσεις «άλφα πι». Συνοδεύεται κι αυτή με μουσικό άλμπουμ, που περιλαμβάνει το τραγούδι «Στη γη την ξένη». Πρόκειται για μια συλλογή που αγγίζει τις ευαίσθητες χορδές της κοινωνίας μας, καθώς κάνει λόγο για τη σύγχρονη μάστιγα της προσφυγιάς, για τις επιπτώσεις που έχει αυτή στις ζωές των ανθρώπων που παλεύουν για ένα καλύτερο αύριο, αλλά και για τις όποιες πολιτικές σκοπιμότητες που μπορεί να κρύβουν τα κίνητρά της.

Η τέταρτή μου ποιητική συλλογή έχει τον τίτλο «Θάλασσα κι Ουρανός» και κυκλοφόρησε τον Ιανουάριο του 2017 από τις εκδόσεις «άλφα πι». Συνοδεύεται με μουσικό άλμπουμ που περιλαμβάνει δέκα ναυτικά τραγούδια. Η συλλογή αυτή είναι αφιερωμένη στους Έλληνες ναυτικούς και για το λόγο αυτό τα ποιήματά της περιγράφουν σχεδόν όλα τα στάδια της ζωής ενός ναυτικού, στα οποία παρελαύνουν συναισθήματα χαράς, αγάπης, πόνου, μοναξιάς, νοσταλγίας.

Η πέμπτη μου ποιητική συλλογή έχει τον τίτλο «Ο καιρός» και κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του 2017 από τις εκδόσεις «άλφα πι». Συνοδεύεται επίσης με μουσικό άλμπουμ που περιλαμβάνει πέντε τραγούδια. Η συλλογή κάνει λόγο για τις πανανθρώπινες αξίες που διαρκώς καταρρέουν, καθώς τα πάντα κυριεύει το χρήμα ως ύψιστη δύναμη, ως νέα Θεότητα, ως πρώτη αξία.

Η έκτη μου ποιητική συλλογή έχει τον τίτλο «Έρωτας είναι» και κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του 2018 από τις εκδόσεις «άλφα πι». Συνοδεύεται με μουσικό άλμπουμ που περιλαμβάνει δώδεκα ερωτικά τραγούδια. Πρόκειται για μια συλλογή, που υμνεί τον έρωτα και που τον θέτει εκεί που πραγματικά του αξίζει, ώστε να αποτελεί πόλο έλξης για τον άνθρωπο, πηγή ζωής, έμπνευσης, χαράς, δημιουργίας.

Η έβδομή μου ποιητική συλλογή έχει τον τίτλο «Ανυπόταχτες σκέψεις, 151 χαϊκού» και κυκλοφόρησε τον Ιούλιο του 2019 από τις εκδόσεις «άλφα πι». Περιέχει 151 χαϊκού μου, στα οποία εκτός από διάσπαρτα στοιχεία της φύσης περιγράφονται και στιγμιαίες μου εμπειρίες, εικόνες αισθήσεων, καθώς και συναισθήματά, που επιχειρώ να μεταφέρω και να εδραιώσω στις συνειδήσεις των αναγνωστών μου.

Η όγδοή μου ποιητική συλλογή έχει τον τίτλο «Αύγουστος, ποίηση σε μορφή τάνκα» και κυκλοφόρησε τον Μάιο του 2020 από τις εκδόσεις «άλφα πι». Στη συλλογή αυτή η θεματολογία των εκατό συνολικά τάνκα αφορά τον έρωτα που παρήλθε οριστικά αφήνοντας μια πικρή γεύση στο παρόν και προκαλώντας ανάμεικτα συναισθήματα πόνου, νοσταλγίας, μοναξιάς, αλλά και ελπίδας για μια πιθανή μελλοντική του αναθέρμανση.

Η ένατή μου ποιητική συλλογή έχει τον τίτλο «Έλα ξανά» και κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 2020 από τις εκδόσεις «Βακχικόν». Συνοδεύεται με μουσικό άλμπουμ που περιλαμβάνει δεκατρία τραγούδια. Η συλλογή είναι αφιερωμένη στο συναίσθημα της μοναξιάς. Τα ποιήματά της έρχονται να συντροφεύσουν αναγνώστες κι ακροατές, να τους ταξιδέψουν και να τους κάνουν να ονειρευτούν έναν κόσμο διαφορετικό, γεμάτο ελπίδα, αγάπη, φως κι ευτυχία.

Εκτός από τις ποιητικές μου συλλογές έχω εκδώσει και ένα μυθιστόρημα με τίτλο «Η αγάπη μπορεί» που κυκλοφόρησε τον Σεπτέμβριο του 2019 από τις εκδόσεις «Ελκυστής». Πρόκειται για έναν συγκλονιστικό μονόλογο της κεντρικής ηρωίδας του βιβλίου, που στόχο έχει να αναδείξει τη δύναμη της αγάπης, εκείνης, που μπορεί όλα να τα υπομείνει, όλα να τα ανατρέψει και εν τέλει όλα να τα νικήσει.

Εκτός από τις προσωπικές μου ποιητικές συλλογές, συμμετέχω και σε τριάντα συλλογικά έργα με ποιήματά μου, διαφόρων εκδοτικών οίκων.

6) Πρόσφατα, λοιπόν, κυκλοφόρησε η νέα σου ποιητική και μουσική συλλογή από τις εκδόσεις «Βακχικόν» που φέρει τον τίτλο «Έλα Ξανά». Μίλησέ μας λίγο περισσότερο γι’ αυτή.

Σ.Π.: Πρόκειται για μια συλλογή που, όπως είπα και πριν, είναι αφιερωμένη στο συναίσθημα της μοναξιάς. Επέλεξα να γράψω αυτή τη φορά για τη μοναξιά, γιατί θεωρώ πως είτε συνειδητά είτε ασυνείδητα τείνει να κυριεύσει στο σύνολό της την ανθρώπινη ύπαρξη και να την οδηγήσει στη σταδιακή της κατάρρευση και εξαθλίωση. Η σημερινή της όψη είναι αναμφισβήτητα αποκαρδιωτική. Ο άνθρωπος κυνηγώντας το ασήμαντο και το εφήμερο ξέχασε να δίνει σημασία στο σημαντικό και στο αιώνιο. Αποτέλεσμα η αποξένωση και η δυστυχία του. Ο φόβος της έκθεσής του στην κοινωνία και η αποφυγή χλευασμού και εκμετάλλευσης τον οδήγησε στη χρήση της μάσκας. Υποκρισία η συνέπεια, δυσπιστία, απομόνωση, κενότητα. Η ευτυχία έχασε το νόημά της, η αγάπη στέρεψε κι έτσι επήλθε η δυστυχία και η ψυχρότητα στις καρδιές των ανθρώπων. Για όλα αυτά κάνω λόγο στη νέα μου ποιητική και μουσική συλλογή, αφήνοντας ωστόσο ένα μικρό παράθυρο ελπίδας για να αναπνεύσει η συνείδηση και να ονειρευτεί ξανά την ευτυχία της κι εύχομαι να προβληματίσει αναγνώστες και ακροατές και να τους περάσει τα σωστά μηνύματα. Τα δεκατρία τραγούδια της συλλογής μου μιλούν επίσης για μοναξιά, αλλά και για έρωτα, πόνο, ελπίδα, όνειρα, αγώνα επιβίωσης και συντροφικότητα.

7) Θεωρώ ότι η ποίηση κρύβει από την φύση της έναν λυρισμό. Αυτός ήταν και ο λόγος που προχώρησες στην μελοποίηση των στίχων σου;

Σ.Π.: Τις περισσότερες φορές γράφω έμμετρα και ομοιοκατάληκτα. Οπότε φυσικό και επόμενο είναι να υπάρχει διάχυτη μια μουσικότητα στο στίχο μου. Και επειδή ο ρομαντισμός είναι αυτός που χαρακτηρίζει στο μεγαλύτερο μέρος τα ποιήματά μου, θεωρώ ότι ταιριάζει σε αρκετά από αυτά να εξελιχθούν σε τραγούδια. Επιλέγω λοιπόν κάθε φορά ορισμένα που μου αρέσουν περισσότερο και τα μελοποιώ, προκειμένου να τα συνοδεύσω μαζί με τα βιβλία μου.

8) Πως ένιωσες όταν άκουσες για πρώτη φορά τους στίχους σου μελοποιημένους; Ποια συναισθήματα σου γέννησε αυτό το άκουσμα;

Σ.Π.: Συγκίνηση, ανατριχίλα και ένα σωρό άλλα συναισθήματα που δεν περιγράφονται με λέξεις. Αξίζει όμως να τα ζήσεις και με το παραπάνω. Και νιώθω ευλογημένη που τα ένιωσα. Και γι’ αυτό άλλωστε συνεχίζω και δημιουργώ, για να ζήσω αυτά τα συναισθήματα ξανά και ξανά και ξανά!

9) Πιστεύεις πως είναι καλύτερα να συνεργάζεσαι με πολλούς μουσικούς ή θα προτιμούσες ένα και μόνο «μουσικό» ταίρι;

Σ.Π.: Έχω δοκιμάσει και τα δύο. Θεωρώ ότι με ανθρώπους που δένεσαι μουσικά και οδηγείσαι στο επιθυμητό μουσικό αποτέλεσμα δεν υπάρχει λόγος να μη συνεχίζεις τη συνεργασία μαζί τους. Ωστόσο επειδή μου αρέσει να ανοίγομαι και σε άλλα καλλιτεχνικά μονοπάτια και να κάνω καινούριες συνεργασίες κάθε φορά, αναζητώ και άλλα μουσικά ταίρια και όπου με βγάλει.

10) Υπάρχουν μελλοντικά σχέδια που θα ήθελες να μοιραστείς μαζί μας; Σταματάς ποτέ να δημιουργείς;

Σ.Π.: Η δημιουργία δεν σταματάει ποτέ. Φυσικά και κάνω σχέδια για το μέλλον και ελπίζω κάποια στιγμή να τα πραγματοποιήσω. Θα σας πω μόνο ότι αυτό τον καιρό ασχολούμαι με την πειθαρχημένη ποίηση, την οποία επιχειρώ να υπηρετήσω πιστά, προκειμένου να καταφέρω κάποια στιγμή να σας την παρουσιάσω.

Σε ευχαριστούμε πάρα πολύ για την όμορφη συζήτηση και σου ευχόμαστε να πορεύεσαι με υγεία και ευτυχία στην ζωή σου!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου